1. Dlaczego reaktywacja?
Reaktywacja czyli wznowienie funkcjonowania wpisuje się w nurt proekologiczny we współczesnej modzie. Sama pamiętam czasy kiedy kupowanie nie było rozrywką i sposobem na spędzanie wolnego czasu, tylko potrzebą zaopatrzenia się w brakujące przedmioty, w tym ubrania.
Proces kupowania nowych sztuk odzieży, które nie były tanie i tak łatwo dostępne jak obecnie, był przemyślany. W rodzinach, jak moja, wielodzietnych, ubrania wierzchnie, które były najdroższe – takie jak płaszcze czy kurtki – kupowało się tylko najstarszym dzieciom. Młodsze musiały nosić ubrania po rodzeństwie, w związku z tym przerabiano je aby dopasować je rozmiarowo oraz uatrakcyjnić ich znoszony przecież wygląd. Kolekcja unikatowych ubrań „ Reaktywacja” jest takim właśnie sposobem na wznowienie funkcjonowania nienoszonych już ubrań oraz tkanin.
2. Ekologia i etyka w modzie – definicje.
„Przez postawę proekologiczną rozumie się stosunek człowieka do życia, do określonej sfery zjawisk; jest to ustosunkowanie się, nastawienie wobec rzeczywistości realnej lub wartości, a także wobec ludzi i otoczenia…jest to pozytywne nastawienie do zjawisk, którymi zajmuje się szeroko rozumiana ekologia, w połączeniu z postawą estetyczną , czyli reagowanie na piękno w rzeczywistości i sztuce. Chodzi więc o szczególny przypadek synergetycznego zdwojenia postaw: gdy ktoś wrażliwy na piękno jednocześnie reaguje na środowisko, otoczenie, zwłaszcza przyrodę.”( 1. „Święto wiosny, ekoestetyka – nauka o pięknie natury”, Maria Gołaszewska, wyd. TAiWPN UNIVERSITAS, Kraków 2000).
Niestety w dobie globalizacji, w jakiej się znalazły współczesne rozwinięte społeczeństwa zachodnie, postawę proekologiczną często zastępuje konsumpcjonizm, który spowodował, że wiele firm odzieżowych chcąc podnieść wartość swoich akcji i być konkurencyjnym dla pozostałych zaczęło stosować tzw. shipping. „Shipping to słowo związane z produkcją globalną. Poza zwykłym transportem morskim, oznacza rozwiązanie ekonomiczne polegające na likwidacji lokalnej produkcji i przeniesieniu jej w inne, tańsze miejsce, zazwyczaj do odległych rejonów geograficznych, często w krajach rozwijających się.”( 2. „Estetyka w modzie czyli CSR w przemyśle odzieżowym”, Magdalena Płonka, wyd. MSKPU, Warszawa 2013).
Ponieważ współczesny przemysł odzieżowy chce przede wszystkim sprzedać jak najwięcej ubrań, rezygnuje z jakości tkanin, wykwalifikowanego personelu na rzecz wyzysku ludzi, niehumanitarnego traktowania zwierząt hodowlanych oraz degradacji środowiska, coraz częściej mówi się o ekologii i etyce w modzie, a konsumpcjonizmowi przeciwstawia się ruch zwany – slow fashion, oparty na trzech elementach: Reduce, Reuse i Recycle (zasada 3R). Kolekcja „Reaktywacja” wpisuje się przede wszystkim w element zwany Reuse – przerabiaj, jednak na szerszą skalę także w pozostałe elementy, czyli Reduce – redukuj, kupuj mniej, bardziej świadomie oraz Recycle – przetwarzaj inwestując w tekstylia, które są biodegradowalne lub nadające się do recyklingu.
BIO Beata Bojda
Stylistka ubioru i makijażu, projektantka mody. Absolwentka wzornictwa w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi (2018).
Jej prace w dziedzinie makijażu są drukowane w magazynach, takich jak „Make up Trendy”, czy LNE, który przyznał jej w 2016 roku tytuł Beauty Industry Icon. Dwukrotnie otrzymała tytuł Artysty Roku w dziedzinie makijażu (2016, 2018).
Pracowała jako charakteryzator i kostiumograf przy wielu produkcjach filmowych, m.in. w „Kochaj i tańcz” (2009), „Tancerze” (2009 – 2010) czy „Agape” (2011) z Andrzejem Chyrą i Anną Cieślak. Współpracuje także z teatrem i artystami. Zaprojektowała kostiumy do spektaklu swojej córki Zuzanny „Cudowna”, który miał premierę w Teatrze Dramatycznym w Białymstoku w 2016 roku oraz krepinowe korony do „Ciało Bambina” w reżyserii Agaty Puszcz w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej (premiera w 2018 roku). Projektuje kostiumy sceniczne, w tym korony z krepinowych kwiatów dla Edyty Golec, Kayah oraz włoskiej piosenkarki Dolche.
Fotografie:
Koncept sesji/ makijaż i stylizacja – Beata Bojda
Fotografowała – Ewelina Słowińska
Modelka – Żaklin Janota
Kapelusze – Skoczowska Fabryka Kapeluszy Polkap